De Zoete Zusjes zoeken een schat
6-10 jaar, Voor kleuters

De Zoete Zusjes zoeken een schat – Hanneke de Zoete

Als ouder van een kind in de basisschoolleeftijd is het verdraaid lastig om eraan te ontkomen: je kind die gek is van de één of andere Youtuber. StukTV, Dylan Haegens, Furtjuh, Enzo Knol en weet ik het wie er allemaal wel niet meer actief is op Youtube; grote kans dat je kinderen er gek op zijn. Ook voor kleine kinderen zijn er verschillende ‘Youtube-helden’. Zo is mijn dochter van 5 verzot op De Zoete Zusjes. En laten die nou net een kinderboek op de markt hebben gebracht: De Zoete Zusjes zoeken een schat (geschreven door hun moeder Hanneke de Zoete).

Wie zijn De Zoete Zusjes?

De Zoete Zusjes zijn Saar en Janna, twee zusjes die iedere woensdagmiddag een nieuw filmpje op Youtube zetten waarin ze de meest knotsgekke challenges uitvoeren (zoals geblinddoekt tekenen), knutselen en koken (bijvoorbeeld zelf chocoladeletters maken) en heel natuurlijk slijmrecepten met hun kijkertjes delen. Hun filmpjes worden niet alleen maar bekeken door enthousiaste familieleden; het duo heeft op dit moment maar liefst 448.000 abonnees op Youtube en meer dan vijftig filmpjes zijn meer dan een miljoen keer bekeken op Youtube.

Waar gaat De Zoete Zusjes zoeken een schat over?

In De Zoete Zusjes zoeken een schat willen Saar en Janna graag een echte schat vinden. Met een echte schat kunnen ze een aantal (dure) wensen in vervulling laten gaan. Een chocoladekasteel en een dierentuin op je verjaardagsfeestje bijvoorbeeld. Saar en Janna komen er echter al snel achter dat een schat vinden niet zo gemakkelijk is. Allereerst heb je een schatkaart nodig, en dan moet de schat die je opgraaft ook nog eens écht zijn. Al snel ontdekken Saar en Janna dat niet alleen het zoeken naar een schat leuk is, maar ook het verstoppen van een schat en daar vervolgens anderen naar laten zoeken.

Lees hier meer over boeken voor kinderen van 6 tot 10 jaar.

Wat vind ik van het boek van De Zoete Zusjes?

De Zoete Zusjes zoeken een schat valt wat mij betreft in de categorie ‘je kind zal het fantastisch vinden’. Het is geen hoogstaande kinderliteratuur, maar dat hoeft natuurlijk ook niet altijd. Ik denk dat het boek goed aansluit bij de beleving die kinderen hebben bij het kijken van de filmpjes van De Zoete Zusjes. Ze herkennen de hoofdpersonen in het boek van de filmpjes die ze op de iPad kijken en leven daardoor erg met ze mee. De illustraties van Iris Boter vind ik mooi en vrolijk en passen goed bij de kleine Youtube-sterren. De glitters op de kaft maken het een boek dat bij kinderen de ‘Wow-factor’ oproept. Het boek is geschikt voor kinderen vanaf 4 jaar om voor te lezen, en om zelf te lezen vanaf ongeveer 7 jaar.

Wat vindt Bente van De Zoete Zusjes zoeken een schat?

Bente kreeg het boek over De Zoete Zusjes cadeau voor haar vijfde verjaardag. Een schot in de roos, want ze had Saar en Janna in hun filmpjes al over hun nieuwste boek horen praten en vroeg al tijden of ze het boek ook mocht hebben. Bente is een echte fan, en vindt het boek – zoals dat gaat bij echte fans – natuurlijk fantastisch.

De Zoete Zusjes zoeken een schat is verkrijgbaar bij o.a.

bol.com

Libris.nl (hier steun je met je aankoop verschillende boekwinkels in Nederland)

Bazarow (hier steun je met je aankoop de boekensector in Nederland)

Bookspot

Edit 8 november 2020: inmiddels is er een nieuw boek van de Zoete Zusjes uitgekomen: De Zoete Zusjes vieren Sinterklaas.

Ook verkrijgbaar van De Zoete Zusjes zijn: Woensdagmiddag met de Zoete Zusjes en De Zoete Zusjes vriendenboekje.

BoekenBoeken

Op de website kun je hier en daar affiliate-links tegenkomen. Mocht je één van de boeken kopen die ik bespreek op deze site en je doet dit via een affiliate-link, dan betekent dat dat ik een klein bedragje krijg omdat ik jou heb doorgestuurd naar de desbetreffende website. Dit kost jou vanzelfsprekend niets extra’s! Doe je een aankoop via één van mijn affiliate-links? Ontzettend bedankt, je helpt mij enorm om deze website verder te ontwikkelen.